Třífázové učení v zeměpisu: evokace o Arktidě

Jak žáky naladit na zeměpisné téma o Arktidě? Začala jsem evokací: „Napište slova, která se vám vybaví, když se řekne Arktida.“ Žáci našli tyto pojmy: ledovec, zima, sníh, severní pól, polární záře, lední medvěd, oteplování planety, iglú, Inuité. Na základě těchto slov můžeme určit tři hlavní témata této kapitoly:

I – Arktida je nehostinné prostředí (ledovec, zima, sníh, severní pól)

II – Arktické zdroje „rozmrzají“ pod vlivem oteplování planety (žáci ví, že oteplování planety ovlivňuje tuto oblast, ale nevzpomněli si na přírodní zdroje, které díky tomu „rozmrzají“ a jsou nyní dostupné – např. nafta, zemní plyn, atd.)

III – Biodiverzita Arktidy a její původní obyvatelé jsou tak ohroženi (lední medvěd, Inuité, iglú)

Tento úvod jsem doplnila třemi obrázky:

Jedná se o kampaň z roku 2009, ve které Paříž vyzývá své obyvatele, aby  neznečišťovali město odpadky. Je zde kontrast mezi tím, jak si představujeme Arktidu (bílý sníh, průhledné ledovce, čistota…) a odpadky, které běžně vidíme v ulicích.

Jedná se o titulní stránku měsíčníku „Documentation photographique“ z roku 2010, kde je vidět sklizeň brambor v Grónsku. Tato fotka je překvapující, protože mění zažité představy o Arktidě jako nehostinném prostředí.

Autorem této karikatury je Mutio, byla publikována roku 2005 v periodiku L’itinérant. Poukazuje na důsledky globálního oteplování pro arktické živočichy: „Musíme je ostříhat,“ říká Eskymák.