Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Písemka z dějepisu: žáci mají k dispozici časovou přímku

Žáci dostali k zpracování dizertaci na téma „Francouzi a monarchie od r. 1789 do r. 1793„. Jak jsem již vysvětlila v předchozím článku, nejde o převyprávění událostí francouzské revoluce, učitel hodnotí naopak schopnost zamyslet se nad tímto tématem a vybrat události, které jsou pro toto téma relevantní. Ve srovnání s českou výukou dějepisu asi překvapí, že jsem žákům rozdala časovou přímku s událostmi tohoto období. Vycházím z toho, že není potřeba všechny tyto události „nosit v hlavě“, protože si je za pár minut každý vyhledá na internetu, důležité je ukázat, že nad nimi žáci umí přemýšlet a že je umí „zpracovat“.

Je to ovšem poměrně náročný úkol, který se žáci učí několik let, aby ho zvládli u maturity. Jen málo z nich ze začátku chápe, že nestačí okomentovat události z časové přímky. Záleží na tom, jestli ovládají látku. Když vše jen přelétli, tak jsou schopni maximálně převyprávět, co jsme dělali v hodině. Pokud mají látku opravdu zažitou, tak jsou schopni nad informacemi z hodiny sami přemýšlet.

Jak je tedy připravit na písemku? Tím, že si v hodině zkusíme napsat dizertaci nanečisto na podobné téma, například „Role lidu ve francouzské revoluci“. V ideálním případě by jim měl učitel poskytnout několik témat, aby se toto přemýšlení stalo rutinní záležitostí. Je tedy jasné, že nestačí látku chronologicky probrat, je potřeba věnovat hodinu nebo více také metodice. Ale žáci se naučí v dějepisu přemýšlet a to stojí zato!


    hodnotil 1 uživatel

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Zdravím,
    je zadání vždy takto široké, otevřené?

  2. avatar

    Zadání se může týkat krátkého období (zde 1789-1793) nebo delšího, pro mě je výše uvedené téma kompozice relativně přesné. Pro srovnání další možnosti: "Francouzi hledají stabilní politický režim (1789-1848)", "Francouzská společnost v předvečer revoluce", "Šíření nových myšlenek ve Francii a v Evropě (1789-1848), "Napoleon Bonaparte a dědictví Francouzské revoluce". Nebo dizertace, kterou jsem zadala k předchozí kapitole: "Renesanční člověk jako aktér kulturní revoluce".

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.