V zeměpisu i dějepisu se ve Francii často používají schémata. Můžeme je považovat za jiný způsob zápisu učiva, mnohdy je názornější než text. U maturity nebo třeba u učitelských zkoušek může být schéma v kompozici velké plus a žák díky němu dostane lepší známku. Je to také ideální způsob opakování látky trochu jiným způsobem – žáci se nebiflují nazpaměť fakta, ale „malují si“, což je rozhodně záživnější.
Schémata pro výuku antického Řecka
Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Když jsem se připravovala na místní učitelské zkoušky (což je kapitola sama pro sebe, viz https://blogy.rvp.cz/dejepis1zemepis/2010/02/13/jak-vypadaji-francouzske-zkousky-na-ucitele-dejepisu-a-zemepisu/), tak jsem se učila právě tímto způsobem. Na univerzitě jsme měli skvělou učitelku na antické Řecko a ta nás naučila, jak během pár sekund načrtnout schéma apeninského poloostrova (v případě zájmu mohu naskenovat a publikovat na blogu). Když se probírám svými poznámkami, tak v nich najdu desítky velmi jednoduchých schémat: přírodní zdroje v Řecku, významné bitvy, zemědělské oblasti…
Schéma rozdělení Evropy na dva mocenské bloky
Letos vyučuji dějepis v posledním ročníku gymnázia. Mám třídu převážně slabých žáků, podle kolegyně si třeba pletou železnou oponu a berlínskou zeď. Jak nejlépe vysvětlit rozdíl? Namalovat schéma! Je to rychlé a názorné:
Zdeněk Sotolář
21/09/2012 at 20:30Miluju schémata, T-grafy, tabulky! Pravda, mnoha žákům (především asi žákyním) by vyhovovaly spíše souvislé, tj. „biflovací“ zápisy.
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
22/09/2012 at 11:02V případě Evropy během studené války mi přijde nesrovnatelně jednodušší vše „nakreslit“. Jindy je ale možné použít obě formy zápisu – souvislý text doplnit schématem, každý žák si přijde na své.
Radek Sárközi
22/09/2012 at 13:49Ale vědí nakonec žáci, kudy přesně vedla ta železná opona, že? Tedy mezi kterými státy…
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
22/09/2012 at 14:35To si třeba můžou sami najít za domácí úkol. Pokud by ve schématu bylo moc údajů, tak by nebylo dostatečně přehledné – kvalita spočívá v tom, že to nejdůležitější je vidět na první pohled. Já jsem toto schéma použila pro výuku v průměrné třídě, podle zkušené kolegyně si tito žáci pletou železnou oponu s berlínskou zdí…
Radek Sárközi
22/09/2012 at 22:55Podle mě, když žáci v hodině dostanou mapku Evropy, kam si tu „železnou oponu“ sami zakreslí, nebudou si ji plést s „berlínskou zdí“ a navíc budou vědět, kudy vedla… Nic proti schématům. 🙂
Dagmar Murová
23/09/2012 at 18:50Myslím si, že užitečné je obojí – i mapa, i schéma. Každý si pamatuje jinak, v průměrné třídě určitě jednoduché schéma může velmi pomoci.
Schéma antického Řecka bych viděla, Zuzano, ráda.