Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Schéma pomůže žákům lépe si zapamatovat učivo

V zeměpisu i dějepisu se ve Francii často používají schémata. Můžeme je považovat za jiný způsob zápisu učiva, mnohdy je názornější než text. U maturity nebo třeba u učitelských zkoušek může být schéma v kompozici velké plus a žák díky němu dostane lepší známku. Je to také ideální způsob opakování látky trochu jiným způsobem – žáci se nebiflují nazpaměť fakta, ale „malují si“, což je rozhodně záživnější.

Schémata pro výuku antického Řecka

Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Když jsem se připravovala na místní učitelské zkoušky (což je kapitola sama pro sebe, viz http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2010/02/13/jak-vypadaji-francouzske-zkousky-na-ucitele-dejepisu-a-zemepisu/), tak jsem se učila právě tímto způsobem. Na univerzitě jsme měli skvělou učitelku na antické Řecko a ta nás naučila, jak během pár sekund načrtnout schéma apeninského poloostrova (v případě zájmu mohu naskenovat a publikovat na blogu). Když se probírám svými poznámkami, tak v nich najdu desítky velmi jednoduchých schémat: přírodní zdroje v Řecku, významné bitvy, zemědělské oblasti…

Schéma rozdělení Evropy na dva mocenské bloky

Letos vyučuji dějepis v posledním ročníku gymnázia. Mám třídu převážně slabých žáků, podle kolegyně si třeba pletou železnou oponu a berlínskou zeď. Jak nejlépe vysvětlit rozdíl? Namalovat schéma! Je to rychlé a názorné:

Schema_zelezna_oponaBIS


    hodnotili 3 uživatelé

6 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Miluju schémata, T-grafy, tabulky! Pravda, mnoha žákům (především asi žákyním) by vyhovovaly spíše souvislé, tj. "biflovací" zápisy.

  2. avatar

    V případě Evropy během studené války mi přijde nesrovnatelně jednodušší vše "nakreslit". Jindy je ale možné použít obě formy zápisu - souvislý text doplnit schématem, každý žák si přijde na své.

  3. avatar

    Ale vědí nakonec žáci, kudy přesně vedla ta železná opona, že? Tedy mezi kterými státy...

  4. avatar

    To si třeba můžou sami najít za domácí úkol. Pokud by ve schématu bylo moc údajů, tak by nebylo dostatečně přehledné - kvalita spočívá v tom, že to nejdůležitější je vidět na první pohled. Já jsem toto schéma použila pro výuku v průměrné třídě, podle zkušené kolegyně si tito žáci pletou železnou oponu s berlínskou zdí...

  5. avatar

    Podle mě, když žáci v hodině dostanou mapku Evropy, kam si tu "železnou oponu" sami zakreslí, nebudou si ji plést s "berlínskou zdí" a navíc budou vědět, kudy vedla... Nic proti schématům. :-)

  6. avatar

    Myslím si, že užitečné je obojí - i mapa, i schéma. Každý si pamatuje jinak, v průměrné třídě určitě jednoduché schéma může velmi pomoci.
    Schéma antického Řecka bych viděla, Zuzano, ráda.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.