Schéma pomůže žákům lépe si zapamatovat učivo

V zeměpisu i dějepisu se ve Francii často používají schémata. Můžeme je považovat za jiný způsob zápisu učiva, mnohdy je názornější než text. U maturity nebo třeba u učitelských zkoušek může být schéma v kompozici velké plus a žák díky němu dostane lepší známku. Je to také ideální způsob opakování látky trochu jiným způsobem – žáci se nebiflují nazpaměť fakta, ale „malují si“, což je rozhodně záživnější.

Schémata pro výuku antického Řecka

Mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Když jsem se připravovala na místní učitelské zkoušky (což je kapitola sama pro sebe, viz https://blogy.rvp.cz/dejepis1zemepis/2010/02/13/jak-vypadaji-francouzske-zkousky-na-ucitele-dejepisu-a-zemepisu/), tak jsem se učila právě tímto způsobem. Na univerzitě jsme měli skvělou učitelku na antické Řecko a ta nás naučila, jak během pár sekund načrtnout schéma apeninského poloostrova (v případě zájmu mohu naskenovat a publikovat na blogu). Když se probírám svými poznámkami, tak v nich najdu desítky velmi jednoduchých schémat: přírodní zdroje v Řecku, významné bitvy, zemědělské oblasti…

Schéma rozdělení Evropy na dva mocenské bloky

Letos vyučuji dějepis v posledním ročníku gymnázia. Mám třídu převážně slabých žáků, podle kolegyně si třeba pletou železnou oponu a berlínskou zeď. Jak nejlépe vysvětlit rozdíl? Namalovat schéma! Je to rychlé a názorné:

Schema_zelezna_oponaBIS