Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Umění v dějepisu: emigrace do Ameriky I

Po nezbytných formalitách spojených se začátkem školního roku žákům promítám obraz (viz níže) a chci po nich, aby popsali, co vidí. Pak je požádám, aby do sešitu napsali několik otázek: co byste o tomto obrazu chtěli vědět? A dozvídám se věci, které ani mě samotnou nenapadly…

Europeens_petit

Společně sepíšeme seznam otázek a vybereme ty nejdůležitější:

- Kdo jsou lidé na obrázku?

- Odkud jedou a proč? Kam jedou? Co tam budou dělat?

- S kým se loučí stojící chlapec?

- Je to pozitivní nebo negativní?

- Proč je vzadu loď s americkou vlajkou?

Při popisu obrazu žáci zdůraznili také další důležité věci: moře je neklidné (což podtrhuje dramatickou atmosféru celé scény), na břehu je vidět pevnost a kostel (je to tedy pravděpodobně přístav, město, odkud cestující odjeli), vezou si s sebou své věci (možná celý svůj majetek), proč je obloha na levé straně tmavá (minulost, kterou nechávají za sebou?) a na pravé straně světlá (doufají v lepší budoucnost?)?

Díky americké vlajce žáci uhodli, že se pravděpodobně jedná o Evropany, kteří se chtějí usadit v USA. Jedná se opravdu o tuto tematiku: je to obraz „Emigration to America“ od Antonie Volkmar z roku 1860.

Na základě žáky formulovaných otázek (proč odjíždějí) jsem upřesnila problematiku této kapitoly: Proč lidé v 19. století hromadně opouštějí Evropu, jeden z nejobydlenějších kontinentů po předchozí staletí? A na závěr doplním, že se jedná o kapitolu „Role Evropanů v obydlování světa“.

Na konci kapitoly se chci k tomuto obrazu vrátit a zadat žákům následující úkol: utvořte skupiny 4 – 5 žáků. Každý z vás si vybere jednu postavu na obrázku. Vymyslete a napište rozhovor těchto osob a zahrajte scénku před celou třídou – za toto představení žáci dostanou známku. Připomínám jen, že tento úkol zadám žákům v hodině, kdy vyučuji dějepis (a zeměpis) anglicky a kde je kladen důraz na ústní projev. Více informací o těchto hodinách zde:

http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2011/08/09/vyuka-dejepisu-v-anglictine-pomaha-zlepsit-se-v-jazyce/


    hodnotilo 5 uživatelů

3 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Neustále mne udivuje, jak lze jednoduše použít k motivaci (a někdy i k výkladu) obrazy/výtvarné umění. Hodina pak musí mít úplně jiný nádech, než stará známá "Tak si děti otevřeme učebnici a přečteme si..."
    Díky za tyto cenné ukázky, že to jde i jinak.

  2. avatar

    Určitě využiji, až budeme brát vznik USA. Loni jsem používala například Hodiny vévody z Berry podle tohoto blogu a některé další obrazy a byla jsem překvapená, jak dobře s nimi žáci pracovali, kolik otázek je napadalo a čeho všeho si byli schopní na obrazech všimnout.

  3. avatar

    Já mám úplně stejnou zkušenost - žáci vždy vymyslí hodně otázek a většinou i ty, které mě ani nenapadly... je to tedy inspirativní pro všechny.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.