Spustila jsem nové stránky Hérodotos, kde chci poskytnout českým učitelům ZŠ i SŠ databázi historických pramenů (obrazy, karikatury, texty, písně, atd.). Ke každému pramenu uvádím historický kontext, následuje jeho popis a interpretace, případně jiný dokument, který je možné použít jako doplnění. Jedná se o syntézu dostupných informací k těmto pramenům ve francouzštině, případně angličtině.
V současné době jsou na stránkách čtyři prameny, postupně budu doplňovat další. Do budoucna bych ráda, aby si tu mohli učitelé vybírat ze stovek pramenů, podobně jako si mohou francouzští učitelé vybírat z učebnic dějepisu a specializovaných časopisů. Ikonografické prameny jsou k dispozici i ve vysokém rozlišení – stačí kliknout na obrázek. Jsou tedy v dostatečné kvalitě k promítání pomocí dataprojektoru nebo pro zvětšování výřezů obrázku.
Jedná se o projekt, který mě stál a ještě bude stát spoustu času a práce, tak doufám, že to bude ku prospěchu věci 🙂
Jitka Rambousková
15/06/2012 at 11:13Začátek skvělý a do další práce držím palce tobě i nám. Tobě, abys to dotáhla do konce, protože to je sisyfofská práce a nám, abychom měli další skvělý zdroj do výuky. 🙂
Zuzana Loubet del Bayle • Post Author •
17/06/2012 at 23:16Hérodotos je projekt na několik let, jednotlivé kategorie budu plnit podle toho, které prameny budu zrovna probírat ve třídě. Hodně tedy záleží na tom, jaké třídy mi budou přiděleny příští rok. Tento týden jsem nabyla další cenné zkušenosti díky dvěma školením v ČR o metodách výuky dějepisu ve Francii (moc děkuji všem účastníkům) a účasti na hodině v jednom brněnském gymnáziu. Jsem přesvědčena, že i čeští žáci jsou schopni prameny rozebírat. Jsou totiž „nabušeni“ znalostmi, stačí tedy navést je k tomu, aby své vědomosti použili k přemýšlení nad dějepisnou problematikou. Jak podotkl jeden z účastníků mého semináře – historie totiž nabízí obrovský potenciál k přemýšlení…