Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Francouzští žáci neznají fakta

Perlička z výuky: mí žáci 6. třídy dnes psali písemku na kapitolu „zrod absolutní monarchie ve Francii“. V písemce měli jako historický pramen text Nantského ediktu, který toleruje ve Francii protestantskou víru. Text začínal slovy: „Jindřich, z boží vůle král Francie…“ Na otázku „Kdo vydal tento edikt a jakého byl vyznání“ tedy většina žáků správně odpověděla, že to byl král Jindřich IV. Druhá otázka zněla „Kdy byl tento edikt vydán?“ a správně odpověděli dva žáci z třiceti. Přitom toto datum bylo na seznamu věcí, které se měli na písemku naučit.

Během písemky se mě jedna žákyně udiveně zeptala – „ale jak to mám vědět, tady to není napsané?“ Odpověděla jsem jí, že datum v textu opravdu není a že je zcela normální chtít ho po ní v písemce, protože ho má znát zpaměti. Uvědomila jsem si, že místní žáci na nějaké učení dat zpaměti vůbec nejsou zvyklí a měla jsem pocit, že tato žákyně asi poprvé v životě slyšela od své učitelky z dějepisu, že se má něco naučit zpaměti. Toto je stinná stránká francouzské výuky: žáci se sice učí přemýšlet, ale ve srovnání s českými žáky vůbec neumí fakta a těžko se jim vysvětluje, že kromě Francie jsou na zemi i jiné státy, které mají také svoji historii…


    hodnotil 1 uživatel

4 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    A neznají čeští žáci ten rok třeba jen na písemku a za rok už bychom ho z nich nevydolovali?

  2. avatar

    Místo biflování dat je určitě lepší vysvětlit význam pomocí toho, co jiného se stalo ve stejnou dobu, nebo předtím či potom. Jinak hlavní přínos českého dějepisu ve srovnání s francouzským vidím v tom, že žáky mnohem více otevře světu, zatímco Francouzi se učí téměř výhradně o národních dějinách.

  3. avatar

    Určitě je dobré hledat nějakou vyváženost - rozumnou míru znalostí, důraz na přemýšlení, získávání nových dovedností, rozšíření obzorů, zábavnost, přesnost... Možná tak by vypadaly kvalitní učební osnovy vyučovacího předmětu - kdyby tam byly popsány takovéto cíle.

  4. avatar

    Bez znalosti letopočtu to nejde, ale samozřejmě jde o tu míru a ohled na dočasnost takové znalosti. S omezováním na národní dějiny rozhodně nesouhlasím (zaskočila mě učebnice pro sedmáky z Nové školy): mimo jiné to znamená ignorovat souvislosti.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.