Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Jak žáci sami hledali problematiku k otázce vody

„Nejdůležitější není žáky něco naučit, ale dosáhnout toho, že budou v hodině aktivní.“ To mi nedávno poradila kolegyně, když jsem si posteskla, že nevím jak na to s velmi slabými (a často neukázněnými) žáky. Zeměpisnou kapitolu „Otázka vody“ jsem tedy začala tím, že jsem chtěla po žácích, aby sami formulovali její problematiku, tedy otázku, která slouží jako hlavní linie celé kapitoly a na kterou na konci kapitoly odpovíme. Vycházela jsem z toho, že když si problematiku najdou sami, bude je hledání odpovědi zajímat více, než když jim vše naservíruje učitel až pod nos.

Na úvod jsem použila dva obrázky z učebnice (jsou přes celou stránku, aby na nich bylo něco vidět a dalo se s nimi pracovat): jeden z Las Vegas (USA) a druhý z pohoří Nuba (Jižní Súdán – na mapě chybí rozdělení Súdánu na dva státy).

 

Soudan BLOG

Žákům jsem položila tyto otázky:

1 – Kde se nachází Las Vegas / pohoří Nuba? (pro Las Vegas je důležité zdůraznit, že v zadní části fotografie je vidět poušť – ideální by bylo najít fotografii, kde je poušť vidět lépe)

2 – Jaká je asi životní úroveň lidí, kteří bydlí v domech na fotografii / jdou pro vodu?

3 – K jakým účelům používají vodu? Závisí na tom jejich život?

Na základě odpovědí jsem žáky požádala, ať vymyslí problematiku pro tuto kapitolu – jaký paradox zdůrazňují tyto dvě fotografie?

Společně jsme našli tuto otázku: Proč v některých státech lidé plýtvají vodou na stavbu bazénů uprostřed pouště, zatímco jinde lidé musejí chodit několik kilometrů pěšky, aby se mohli napít?

Na základě této dílčí otázky jsme formulovali problematiku kapitoly: Proč nemají všichni lidé na světě přístup k pitné vodě?

V kapitole dále studujeme problematiku vody na základě případové studii o Maroku a obecně problém nedostatku vody ve světě – kde jsou největší zásoby vody, kde je naopak největší nedostatek vody a proč.

Více o případové studii v zeměpisu: http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2010/10/21/pisemka-ze-zemepisu-overuje-schopnosti-a-ne-znalosti/

Více o problematice v dějepisu: http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2012/02/05/bez-historicke-problematiky-hodina-dejepisu-nema-smysl/


    hodnotil 1 uživatel

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Zajímavý příspěvek! Určitě si rád přečtu, co bylo výsledkem výuky - k čemu žáci dospěli. :-D

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.