Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Jak vysvětlit odpustky pomocí rytiny

Výřez z rytiny Lucase Cranacha z roku 1545 je výstižný a zároveň vtipný – díky němu se dá jednoduše vysvětlit, jak fungoval systém odpustek a proč ho Luther kritizoval.

Žákům jsem rozdala tento obrázek:

Cranach

Do čtyř prázdných polí mají žáci doplnit následující popis:

- papež prodává odpustky

- mnich, který si přišel koupit odpustky

- peníze, které církev utržila prodejem odpustek

Učitel přidá výklad – popis jednotlivých osob. Například u mnicha je dobré zdůraznit, že je trochu při těle, tedy hodně jí. Nese s sebou pytle s penězi a kohouta a chystá se koupit od papeže odpustky. Můžeme také připomenout, že se mnich pozná podle svého typického oblečení a tonzury. Papeže zase můžeme poznat podle tiáry. Drží v ruce odpustek, který církev dá věřícímu výměnou za peníze. Tyto peníze se pak válejí všude okolo – v truhle a pytli na zemi i v misce a měšci na stole. Autor tak kritizuje bohatství církve.

Tuto rytinu je možné doplnit úryvky z Lutherových tezí či prameny od jiných autorů, kteří odpustky kritizují.


    nikdo zatím nehodnotil

7 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Jsou i obhájci odpustků?

  2. avatar

    Obhájci jsou - katolická církev.

  3. avatar

    Nějak jsem svůj dotaz nedopsal... Jak ti obhájci argumentují? Vzpomínám si, že jsme se ve škole nikdy nedozvěděli argumenty obhájců odpustků, přestože stále existují.

  4. avatar

    argumentem přeci je - co je zadarmo, nestojí za řeč :D

  5. avatar

    ale vážně, vedle normotvorné a enkulturační role měla církev v tradiční společnosti vždy funkci správce. cena služby byla vlastně něco jako daň; nebo mě napadá ještě zajímavější paralela s českou společností: regulační poplatek.
    to, že lidé platili za svátosti dobrovolně, je ale samo o sobě (fenomenologicky) pro dnešní dítě v podstatě nepochopitelné a nevím, proč se to učí... správnou metodou by bylo doporučení C. S. Lewise, který říkal, pochopit středověkého člověk a jeho magické myšlení v upřímnou zbožnost? tak stravte celý rok 14 hodin denně nosem v hlíně a jen v neděli si zajděte do kostela, kde voní kadidlo, krásně odění kněží a jejich pomocníci tiše a nesrozumitelně hovoří s Bohem, který není vidět, a do toho burácí varhana. 

  6. avatar

    Tak mě napadá: Kdo by byl na tom obrázku dnes? Žadatel o eurodotace či o peníze ze státního rozpočtu, kmotr a stranická pokladna??? :-(

  7. avatar

    No myslím, že ta věc je hodně složitá. Je třeba oddělit odpustky a formu jejich získávání. Pak je zasadit do kontextu kulturního a historického klimatu. Ve třetím kroku je možné diskutovat o tom, proč je někdo někdy kritizoval a za proč byly zavedeny.
    Při vší úctě, takto koncipovaná hodina je fundamentalistická a žáky nic nenaučí. Kromě toho, že pokud dáme na složité problémy jednoduché odpovědi, máme tu tolitu - a je v celku jedno zda komunistickou či fašistickou...
    A tak mne napadá otázka - co to podle autorky vlastně je odpustek a jak fungoval (či funguje)?

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.