Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Grafiti jako historický pramen k počátkům křesťanství

Pro zpestření výuky dějepisu: protikřesťanské grafiti z 2. století, které je uloženo v muzeu Diokletiánových lázní v Římě, může sloužit jako historický pramen. Kristus je na něm zobrazen s hlavou osla, autor se tedy vysmívá křesťanům – pramen ilustruje těžkou pozici prvních křesťanů v římské říši ve 2. století, kdy bylo zakázaným náboženstvím.

Graffiti

Objevila jsem ho v učebnici a musím přiznat, že mě to docela pobavilo. Použití ve výuce slavného grafiti trabantu, jak proráží berlínskou zeď (http://www.curiosphere.tv/SITHE/SITHE25796_DYN/images/Berlin-Wall-Trabant-grafitti.jpg) bych si ještě dovedla představit, ale grafiti staré téměř 2000 let, to by mě tedy nenapadlo…

Jak s ním pracovat? Na obrázku jsou vyznačena dvě písmena:

A: Kristus má hlavu osla, což bylo tehdy nejméně populární zvíře –> lze to tedy považovat za urážku

B: Text říká „Alexamenos uctívá svého boha.“ –> autor se tedy milému Alexamenovi vysmívá

Po žácích můžeme chtít, aby pro obrázek vymysleli název. V mé učebnici použili název „protikřesťanské grafiti“, je ale možné vymyslet i něco originálnějšího.

Dále můžeme žákům položit tuto otázku: „Proč je zde křesťanství zesměšňováno?“ Pramen může doplnit výklad učitele o perzekucích prvních křesťanů před rokem vydáním milánského ediktu (313), díky kterému je křesťanství v římské říši tolerováno. Právě tyto perzekuce se dají nejlépe vysvětlit pomocí konkrétního příkladu. Francouzské osnovy po žácích chtějí, aby byli schopni o nich na základě pramenů povykládat a vysvětlit jejich příčinu.

Kromě grafiti je možné použít také klasičtější obrazové materiály, například mozaiku z 3. st., která zobrazuje mučení křesťanů, je dnes uložena v muzeu v Tripolisu.

Supplices

 


    hodnotili 2 uživatelé

7 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Myslím si, že mozaika o něčem významném v historii vypovídá - mučení křesťanů, ale ten obrázek zesměšňující křesťana podle mě o ničem důležitém nevypovídá...

  2. avatar

    V tom pripade byste ve jmenu pedagogicke svobody pouzil v hodine mozaiku. Francouzsti ucitele se velmi radi ohaneji timto terminem - ucivo je povinne, ale prameny si ucitel vybere sam.

  3. avatar

    No, v ČR je pedagogická svoboda tak bezbřehá, že snad ani učitelé nemusejí učit ;-)

  4. avatar

    Já bych si vybral raději grafiti. Forma i obsah má větší přesah k současnosti. Zesměšňování, karikatura, citlivé téma zobrazování proroka Mohameda.

  5. avatar

    Pokud bych využil pramen s "grafiti", nemohl bych se vyhnout otázce: Co mohl tento nápis znamenat pro člověka, který je v něm jmenován? Odpověď je "ukryta" ve druhém obrázku...

  6. avatar

    Předložit žákům dva prameny, které se vhodně doplňují, je možná ta nejlepší cesta!

  7. avatar

    Ano, a jak píše autorka, v jedné hodině by žáci měli pracovat se čtyřmi prameny :-)

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.