Co požadují francouzští inspektoři dějepisu

Připomínky francouzských inspektorů ukazují, kam má výuka dějepisu směřovat. Na mé již popsané hodině (https://blogy.rvp.cz/dejepis1zemepis/2012/02/05/bez-historicke-problematiky-hodina-dejepisu-nema-smysl/) se byla podívat inspektorka, na základě jejích poznámek jsem tedy sepsala seznam toho, co považuje v dějepisu za nejdůležitější:

Výběr historických pramenů, které učitel rozebírá v hodině. Inspektoři požadují, aby žáci pracovali především s autentickými prameny, rekonstrukce (viz https://blogy.rvp.cz/dejepis1zemepis/files/2012/02/monumentsblog.jpg) slouží pouze jako doplněk. To znamená, že žáci jsou považováni za „malé historiky“.

Plynulý přechod od jednoho pramenu k druhému. Já jsem v hodině popsala památky Říma a vysvětlila jejich politický význam. Podle osnov má učitel dále s žáky popsat jiné město založené Římany. Není však možné přeskočit z jednoho cvičení na druhé, je třeba vše žákům logicky vysvětlit. Učitel například ukáže mapu římské říše, její rozsah a vysvětlí, že teď se zaměříme na město Kartágo. Je možné se žáků zeptat, k čemu nám bude sloužit rozbor římských památek – sami přijdou na to, že ty samé památky najdou i v dalších městech.

Vycházet z chyb žáků. Součástí každé hodiny je vlastní aktivita žáků. Opravy má učitel využít k tomu, aby zjistil, v čem žáci dělali nejvíc chyb a tomu pak přizpůsobit hodinu. Při rozboru památek Říma například moji žáci často zaměnili „amfiteátr“ (v antickém Římě byl kulatý) a „cirkus“ (v češtině stadion, v antickém Římě byl podlouhlého tvaru). Je tedy třeba jim vysvětlit, že „cirkus“ tehdy nebylo místo, kde se předváděli klauni, ale konaly se tam závody. Inspektorové tedy od učitele očekávají, že bude schopen improvizovat a přizpůsobit svoji hodinu odpovědím a omylům žáků.

Problematika a zasazení do kontextu. Problematika je otázka, kterou učitel musí položit na začátku každé hodiny a na konci musí odpovědět. Každý historický pramen musí být zasazen do kontextu a propojen se současností – viz. vysvětlení v předchozím příspěvku, proč Napoleon opět zavedl tradici triumfálních oblouků.

Po návštěvě inspektorky mi přišlo, že odborné znalosti jsou podružné. Během pár vteřin mi řekla, že po odborné stránce nemá co dodat a asi hodinu rozebírala výše zmíněné poznámky. Podle inspektorů učitel získá odborné znalosti během studia (a samozřejmě si je průběžně doplňuje). Soustředí se tedy především na pedagogickou stránku průběhu hodiny.