Prameny k výuce počátků islámu I

V tomto příspěvku jsou miniatury a iluminace, které se dají využít ve výuce. Najdete zde rozbor jednoho pramenu a tři další, které můžete s žáky rozebrat podobným způsobem.

Počátky islámu se ve Francii vyučují v 7. třídě, této kapitole jsou věnovány zhruba čtyři hodiny. Žáci si mají odnést tyto dovednosti a znalosti:

1 – Znát a umět použít následující pojmy: Hidžra roku 622, umět popsat mapu vyznačující rozlohu arabské říše od 7. do 9. století

2 – Vyprávět a vysvětlit: převyprávět bitvu z období arabské expanze, základy muslimské víry

3 – Popsat: mešitu (Medina, Damašek…), město (Bagdád, Damašek…)

Učitel si zvolí problematiku, která je ústředním motivem celé kapitoly. Je možné na úvod žákům ukázat mapu arabského poloostrova ze 7. století (muslimové ovládají pouze tento poloostrov) a poté mapu Středozemního z roku 750 (téměř celé pobřeží je obráceno na islámskou víru). Na základě těchto dokumentů jsem jako problematiku zvolila následující otázku: „Jak se muslimům podařilo podmanit si za tak krátkou dobu (pouhé jedno století) velkou část Středozemí?“

Během výuky je možné využít následující dokumenty:

Dokument 1: Bitva u Badru z roku 624

Bitva u Badru, 624

Perská miniatura z roku 1534, Muzeum Louvre, Paříž

Otázky:

1 – Kdo velí armádě muslimů? Popište jeho oblečení.

Bitva u Badru je klíčovým momentem boje Muhammada proti obyvatelům Mekky, zahajuje boje vedené ve jménu džihádu. Podle tradice se Muhammad roku 622 usadil v Medině a vedl odtud válečné výpravy proti obyvatelům svého rodného města. Muslimům velí sám Muhammad, na obrázku vlevo dole. Poznáme ho podle zahalené tváře (podle tradice je zakázáno zobrazovat jeho tvář) a plamenů nad jeho hlavou (ty připomínají, že mu Bůh zvěstoval svoji vůli). Muhammad je v čele muslimských vojsk (později jsou to jeho následovníci kalifové), byl to on, kdo vedl první války za rozšíření islámu. Miniatura ho zobrazuje jako duchovního a zároveň vojenského vůdce.

2 – Jak jsou vyzbrojeni muslimští bojovníci?

V první linii jsou jezdci, mají meče, oštěpy, přilby a štíty. Muslimské armády se vyznačují rychlostí útoku a velkou mobilitou, kterou jim umožňují lehké zbraně. Často vyhrávají bitvy, i když jsou v menšině. Tato charakteristika je důležitá, aby žáci pochopili, proč muslimové dobyli tak velké území za pouhé jedno století.

 

Pokud jste se studenty v hodině rozebírali tyto dokumenty, je možné nabídnout jim v písemné práci jiné dokumenty tohoto druhu a chtít po nich, aby opět popsali způsob boje muslimských armád. Zde je pár dokumentů:

Arabští bojovníci

Iluminace zobrazující bitvu v 7. století, pochází ze 17. století, British Library, Londýn

Arabští bojovníci

 

Muhammad dobývá Mekku

Iránská miniatura ze 14. století, muzeum Topkapi, Istambul

Muhammad dobyva Mekku

 

Dobytí Jeruzaléma kalifem Omarem, 638

Miniatura ze 16. století, muzeum tureckého a islámského umění, Istambul

Dobyti Jeruzalema