Kontaktovala jsem před několika týdny jednoho českého vydavatele s nabídkou publikace, která by obsahovala historické prameny různého druhu a konkrétní návod, jak s nimi pracovat. Mám poslat přesný popis zamýšlené publikace, proto si potřebuji udělat představu o potřebách českých učitelů dějepisu (a případně i zeměpisu). Popíšu zde svůj záměr a byla bych ráda, kdyby se učitelé vyjádřili a sami řekli, co potřebují a co by využili ve výuce.
Ohledně obsahu si kladu několik otázek:
1 – Na jaké období se zaměřit? Mám pocit, že nejlepší by bylo 19. a 20. století. Je to období, kde je studium historických pramenů snad nejdůležitější.
2 – Na jakou úroveň se zaměrit? Ideální by bylo vybrat dokumenty, které se dají použít na ZŠ i na SŠ. Učitelé by si je potom sami upravili podle svých potřeb a úrovně svých žáků.
3 – Kdo by byl autorem této publikace? Rozhodně se do této práce nechci pouštět sama. Ideální by myslím bylo vytvořit autorský tým francouzských a českých učitelů dějepisu, aby se propojily francouzské metody s potřebami českých učitelů. Já mohu oslovit své kolegy a autory francouzských učebnic, které znám zde. Motivované české učitele by se snad podařilo najít přes portál RVP.
4 – Rozsah publikace? Přijde mi reálné vytvořit něco menšího, vybrat opravdu nejdůležitější dokumenty ze zvoleného období. Výhoda menšího projektu je v tom, že by mohl být hotov rychleji než něco náročnějšího. Pokud by publikace měla úspěch, dají se pak vytvořit další díly na starší historická období.
5 – Finance? Velká neznámá, ideální by bylo získat finance od EU, ale bylo by potřeba vědět, jakým způsobem se o ně žádá. Já jsem připravena jít do toho i když žádné finance nebudou a vyrobit podklady „na koleně“. Je ale jasné, že pokud by autoři dostali zaplaceno, můžu požádat o spolupráci francouzské odborníky.
6 – Je nutné spolupracovat s nakladatelství? Otázkou je, jestli je nutné hledat podporu nakladatelství. Možná by se dal projekt zrealizovat na stránkách RVP, čímž by se všechno zjednodušilo.
7 – Provázat publikaci s již existujícími učebnicemi? Toť otázka, rozhodně by bylo dobré upřesnit zasazení konkrétních dokumentů do kapitol, aby učitel konkrétně věděl, kdy se dá který pramen použít.
8 – Forma publikace pramenů? Mělo by se jednat o knižní podobu nebo o elektronickou verzi, kterou by si učitelé mohli stáhnout, upravit a vytisknout? Nebo obě? To záleží na technickém vybavení škol a učitelů.
9 – Obsah? Na začátku by byla metodika rozboru všech použitých typů dokumentů. Metodika by byla vysvětlena na několika konkrétních příkladech, následovaly by dokumenty, které by si učitel analyzoval sám. Měl by případně k dispozici úvod ke každému textu a odkazy na odbornou literaturu.
10 – Jaké druhy pramenů by v publikace byly? Myslím si, že by bylo dobré nabídnout učitelům klasické prameny, které jsou i v dnešních učebnicích (ale ke kterým chybí metodika rozboru), ale také originální prameny, které by umožnily zpestřit výuku. Zde jsou typy pramenů a konkrétní příklady:
– texty (Churchillův projev o železné oponě…)
– fotografie (popálené děti po bombardování napalmem ve Vietnamu…)
– obraz, karikatura, rytina… (Guernica)
– statistické tabulky
– historická mapa
– právnický text, ústava (je zajímavé sledovat vývoj ústav v čase a v prostoru)
– propagandistický plakát (totalitní režimy)
– první novinová stránka (noviny a Mnichovská dohoda)
– literární text (Souostroví Gulag)
– hudba (národní hymna)
– film (Eisenstein, Kubrick)
– architektura a urbanismus (výzdoba sídla OSN, Řím za Mussoliniho)
– socha a památníky (co symbolizují)
– móda (je zajímavé studovat emancipaci ženy prostřednictvím vývoje ženských oděvů ve 20. století – od Coco Chanel po Yves Saint-Laurenta)
Zdeněk Sotolář
17/05/2011 at 22:35Samozřejmě! Takový materiál – byť zatím třeba jen malého rozsahu (Ad4)- by byl velice užitečný. Existujícím souborům pramenů chybí právě ta metodika rozboru. Rozhodně se přimlouvám (Ad 8) za formu také elektronickou. Co do obsahu (Ad 10) bych uvítal konfrontaci pramenů: tedy jedna událost v různých pramenech nebo v různých typech pramenů. Např. konfrontace uměleckého a dokumentárního filmu (konfrontací myslím jak rozpor, tak shodu). Dokonce bych aktuálně dal přednost netextům. Viz Vaše Míčovna. Nebo http://www.lidovky.cz/obrazem-fotopodvrhy-ktere-se-proslavily-fps-/ln-media.asp?c=A110510_153457_ln_kultura_ogo. Přeji hodně štěstí ve vyjednávání s vydavateli. (Škoda, že Vám ted utekla poslední výzva národních projektů OPVK).
Radek Sárközi
18/05/2011 at 00:31Můj tip: Napište si tu publikaci a vydejte sama – já to udělal s Elektronickou učebnicí literatury pro SŠ a myslím, že se povedla: http://www.eucebnice.cz/literatura/baroko.html (ukázka jedné kapitoly)
MgA. Lukáš Križko
18/05/2011 at 10:07Dobrý den, můj tip je publikovat jednotlivé kapitoly na Metodickém portále a využít k tomu učitele, kteří jsou na portále zvyklí pracovat. Využijte k tomuto účelu wiki nebo digifolio, kde se dá velmi dobře spolupracovat (hublova@vuppraha.cz). Za články publikované do konce roku dostanete běžný honorář. V rámci článků lze vytvořit seriál, který bude snadno dostupný.
Výhodou je, že materiály budou dostupné pro všechny učitele zdarma :-).
Co si o tom myslíte? Rádi Vás podpoříme :-).
Mgr. Jan Zouhar
21/05/2011 at 23:131. ano, 19. – 20. století. 2. texty pokud možno celé – digitálně a učitel si je upraví podle obtížnosti. 7. ke kždému období ty zásadní dokumenty – v tom budete asi pak zajedno s jakoukoliv učebnicí. 9. a 10. Spousta dokkumentů je již publikována a učitelé k nim mají přístup. Důležitější je podle mne metodika práce s dokumentem a tady bych souhlasil se Zdeňkem – ikonografický materiál by byl lepší. To dělá větší problémy.
Na protále je již mnoho materiálů publlikováno v části Články.
Jana Petrů
22/05/2011 at 10:10ad 1) Vzala bych to už od 18. století, kvůli souvislostem – rozhodně stojí za porovnání vývoj a poslání Anglie (vznik konstituční monarchie, Vilém Oranžský, Prohlášení práv a následný vývoj v USA, industrializace) s Francií. Jejich historická úloha je totiž výrazně odlišná a její důsledky zasahují svět až do dneška. Z 20. století je takto důležitý vznik Velké hospodářské krize, její vývoj a k tomu paralela současného ekonomicko-politického uspořádání světa, principy fungování současných států. (Ale je to trochu „vošajstlich“ :)) Samozřejmě projevy Churchilla.
ad 2) Nerozlišovala bych ZŠ a SŠ. Je na učiteli, aby posoudil, na co má on sám a na co mají jeho svěřenci. Vzhledem k tomu, že deváťákům je 15 – 16 let, už lze počítat s úsudkem a jsou vděční za výživnou duševní potravu.
ad 3) Doporučovala bych, abyste posbírala náměty a pak je autorsky zpracovala, aby publikace měla sjednocený „rukopis“. Přispěvatele můžete zmínit.
ad 4) Záměr menšího rozsahu je rozhodně na místě. Stejně se to rozroste, alespoň soudím podle sebe, protože v naší škole nepoužíváme učebnice a je na každém z nás, co z daného období vybere jako klíčové. Samozřejmě své materiály a postupy sdílíme s kolegy, kteří o ně projeví zájem.
ad 5) S tímto bodem Vám neporadím. Ale bude to práce jak na kostele, takže ta otázka je zcela na místě. Možná budou kolegové nezištní a podělí se bez nároku na odměnu. Publikování na RVP.CZ by určitě bylo schůdnější (viz příspěvek p. Križka) – ad 6)
ad 7) Nemyslím, že by bylo nutné propojení s učebnicemi. To už si udělá každý kantor sám.
ad 8) Určitě elektronicky, nevím však, jak je to s autorskými právy u historických dokumentů. Určitě to tu někdo upřesní…
ad 9) Souhlasím.
ad 10) Např…………. :))
Zuzko, jste odvážná a plná energie. To se musí využít, než Vás to přejde 🙂 Díííky!