Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Prosba o radu: využili byste metodiku práce s historickými prameny?

Kontaktovala jsem před několika týdny jednoho českého vydavatele s nabídkou publikace, která by obsahovala historické prameny různého druhu a konkrétní návod, jak s nimi pracovat. Mám poslat přesný popis zamýšlené publikace, proto si potřebuji udělat představu o potřebách českých učitelů dějepisu (a případně i zeměpisu). Popíšu zde svůj záměr a byla bych ráda, kdyby se učitelé vyjádřili a sami řekli, co potřebují a co by využili ve výuce.

Ohledně obsahu si kladu několik otázek:

1 – Na jaké období se zaměřit? Mám pocit, že nejlepší by bylo 19. a 20. století. Je to období, kde je studium historických pramenů snad nejdůležitější.

2 – Na jakou úroveň se zaměrit? Ideální by bylo vybrat dokumenty, které se dají použít na ZŠ i na SŠ. Učitelé by si je potom sami upravili podle svých potřeb a úrovně svých žáků.

3 – Kdo by byl autorem této publikace? Rozhodně se do této práce nechci pouštět sama. Ideální by myslím bylo vytvořit autorský tým francouzských a českých učitelů dějepisu, aby se propojily francouzské metody s potřebami českých učitelů. Já mohu oslovit své kolegy a autory francouzských učebnic, které znám zde. Motivované české učitele by se snad podařilo najít přes portál RVP.

4 – Rozsah publikace? Přijde mi reálné vytvořit něco menšího, vybrat opravdu nejdůležitější dokumenty ze zvoleného období. Výhoda menšího projektu je v tom, že by mohl být hotov rychleji než něco náročnějšího. Pokud by publikace měla úspěch, dají se pak vytvořit další díly na starší historická období.

5 – Finance? Velká neznámá, ideální by bylo získat finance od EU, ale bylo by potřeba vědět, jakým způsobem se o ně žádá. Já jsem připravena jít do toho i když žádné finance nebudou a vyrobit podklady „na koleně“. Je ale jasné, že pokud by autoři dostali zaplaceno, můžu požádat o spolupráci francouzské odborníky.

6 – Je nutné spolupracovat s nakladatelství? Otázkou je, jestli je nutné hledat podporu nakladatelství. Možná by se dal projekt zrealizovat na stránkách RVP, čímž by se všechno zjednodušilo.

7 – Provázat publikaci s již existujícími učebnicemi? Toť otázka, rozhodně by bylo dobré upřesnit zasazení konkrétních dokumentů do kapitol, aby učitel konkrétně věděl, kdy se dá který pramen použít.

8 – Forma publikace pramenů? Mělo by se jednat o knižní podobu nebo o elektronickou verzi, kterou by si učitelé mohli stáhnout, upravit a vytisknout? Nebo obě? To záleží na technickém vybavení škol a učitelů.

9 – Obsah? Na začátku by byla metodika rozboru všech použitých typů dokumentů. Metodika by byla vysvětlena na několika konkrétních příkladech, následovaly by dokumenty, které by si učitel analyzoval sám. Měl by případně k dispozici úvod ke každému textu a odkazy na odbornou literaturu.

10 – Jaké druhy pramenů by v publikace byly? Myslím si, že by bylo dobré nabídnout učitelům klasické prameny, které jsou i v dnešních učebnicích (ale ke kterým chybí metodika rozboru), ale také originální prameny, které by umožnily zpestřit výuku. Zde jsou typy pramenů a konkrétní příklady:

- texty (Churchillův projev o železné oponě…)

- fotografie (popálené děti po bombardování napalmem ve Vietnamu…)

- obraz, karikatura, rytina… (Guernica)

- statistické tabulky

- historická mapa

- právnický text, ústava (je zajímavé sledovat vývoj ústav v čase a v prostoru)

- propagandistický plakát (totalitní režimy)

- první novinová stránka (noviny a Mnichovská dohoda)

- literární text (Souostroví Gulag)

- hudba (národní hymna)

- film (Eisenstein, Kubrick)

- architektura a urbanismus (výzdoba sídla OSN, Řím za Mussoliniho)

- socha a památníky (co symbolizují)

- móda (je zajímavé studovat emancipaci ženy prostřednictvím vývoje ženských oděvů ve 20. století – od Coco Chanel po Yves Saint-Laurenta)


    hodnotil 1 uživatel

5 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Samozřejmě! Takový materiál - byť zatím třeba jen malého rozsahu (Ad4)- by byl velice užitečný. Existujícím souborům pramenů chybí právě ta metodika rozboru. Rozhodně se přimlouvám (Ad 8) za formu také elektronickou. Co do obsahu (Ad 10) bych uvítal konfrontaci pramenů: tedy jedna událost v různých pramenech nebo v různých typech pramenů. Např. konfrontace uměleckého a dokumentárního filmu (konfrontací myslím jak rozpor, tak shodu). Dokonce bych aktuálně dal přednost netextům. Viz Vaše Míčovna. Nebo http://www.lidovky.cz/obrazem-fotopodvrhy-ktere-se-proslavily-fps-/ln-media.asp?c=A110510_153457_ln_kultura_ogo. Přeji hodně štěstí ve vyjednávání s vydavateli. (Škoda, že Vám ted utekla poslední výzva národních projektů OPVK).

  2. avatar

    Můj tip: Napište si tu publikaci a vydejte sama - já to udělal s Elektronickou učebnicí literatury pro SŠ a myslím, že se povedla: http://www.eucebnice.cz/literatura/baroko.html (ukázka jedné kapitoly)

  3. avatar

    Dobrý den, můj tip je publikovat jednotlivé kapitoly na Metodickém portále a využít k tomu učitele, kteří jsou na portále zvyklí pracovat. Využijte k tomuto účelu wiki nebo digifolio, kde se dá velmi dobře spolupracovat (hublova@vuppraha.cz). Za články publikované do konce roku dostanete běžný honorář. V rámci článků lze vytvořit seriál, který bude snadno dostupný.
    Výhodou je, že materiály budou dostupné pro všechny učitele zdarma :-).
    Co si o tom myslíte? Rádi Vás podpoříme :-).

  4. avatar

    1. ano, 19. - 20. století. 2. texty pokud možno celé - digitálně a učitel si je upraví podle obtížnosti. 7. ke kždému období ty zásadní dokumenty - v tom budete asi pak zajedno s jakoukoliv učebnicí. 9. a 10. Spousta dokkumentů je již publikována a učitelé k nim mají přístup. Důležitější je podle mne metodika práce s dokumentem a tady bych souhlasil se Zdeňkem - ikonografický materiál by byl lepší. To dělá větší problémy.
    Na protále je již mnoho materiálů publlikováno v části Články.

  5. avatar

    ad 1) Vzala bych to už od 18. století, kvůli souvislostem - rozhodně stojí za porovnání vývoj a poslání Anglie (vznik konstituční monarchie, Vilém Oranžský, Prohlášení práv a následný vývoj v USA, industrializace) s Francií. Jejich historická úloha je totiž výrazně odlišná a její důsledky zasahují svět až do dneška. Z 20. století je takto důležitý vznik Velké hospodářské krize, její vývoj a k tomu paralela současného ekonomicko-politického uspořádání světa, principy fungování současných států. (Ale je to trochu "vošajstlich" :)) Samozřejmě projevy Churchilla.
    ad 2) Nerozlišovala bych ZŠ a SŠ. Je na učiteli, aby posoudil, na co má on sám a na co mají jeho svěřenci. Vzhledem k tomu, že deváťákům je 15 - 16 let, už lze počítat s úsudkem a jsou vděční za výživnou duševní potravu.
    ad 3) Doporučovala bych, abyste posbírala náměty a pak je autorsky zpracovala, aby publikace měla sjednocený "rukopis". Přispěvatele můžete zmínit.
    ad 4) Záměr menšího rozsahu je rozhodně na místě. Stejně se to rozroste, alespoň soudím podle sebe, protože v naší škole nepoužíváme učebnice a je na každém z nás, co z daného období vybere jako klíčové. Samozřejmě své materiály a postupy sdílíme s kolegy, kteří o ně projeví zájem.
    ad 5) S tímto bodem Vám neporadím. Ale bude to práce jak na kostele, takže ta otázka je zcela na místě. Možná budou kolegové nezištní a podělí se bez nároku na odměnu. Publikování na RVP.CZ by určitě bylo schůdnější (viz příspěvek p. Križka) - ad 6)
    ad 7) Nemyslím, že by bylo nutné propojení s učebnicemi. To už si udělá každý kantor sám.
    ad 8) Určitě elektronicky, nevím však, jak je to s autorskými právy u historických dokumentů. Určitě to tu někdo upřesní...
    ad 9) Souhlasím.
    ad 10) Např............. :))

    Zuzko, jste odvážná a plná energie. To se musí využít, než Vás to přejde :) Díííky!

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.