Prosba o radu: využili byste metodiku práce s historickými prameny?

Kontaktovala jsem před několika týdny jednoho českého vydavatele s nabídkou publikace, která by obsahovala historické prameny různého druhu a konkrétní návod, jak s nimi pracovat. Mám poslat přesný popis zamýšlené publikace, proto si potřebuji udělat představu o potřebách českých učitelů dějepisu (a případně i zeměpisu). Popíšu zde svůj záměr a byla bych ráda, kdyby se učitelé vyjádřili a sami řekli, co potřebují a co by využili ve výuce.

Ohledně obsahu si kladu několik otázek:

1 – Na jaké období se zaměřit? Mám pocit, že nejlepší by bylo 19. a 20. století. Je to období, kde je studium historických pramenů snad nejdůležitější.

2 – Na jakou úroveň se zaměrit? Ideální by bylo vybrat dokumenty, které se dají použít na ZŠ i na SŠ. Učitelé by si je potom sami upravili podle svých potřeb a úrovně svých žáků.

3 – Kdo by byl autorem této publikace? Rozhodně se do této práce nechci pouštět sama. Ideální by myslím bylo vytvořit autorský tým francouzských a českých učitelů dějepisu, aby se propojily francouzské metody s potřebami českých učitelů. Já mohu oslovit své kolegy a autory francouzských učebnic, které znám zde. Motivované české učitele by se snad podařilo najít přes portál RVP.

4 – Rozsah publikace? Přijde mi reálné vytvořit něco menšího, vybrat opravdu nejdůležitější dokumenty ze zvoleného období. Výhoda menšího projektu je v tom, že by mohl být hotov rychleji než něco náročnějšího. Pokud by publikace měla úspěch, dají se pak vytvořit další díly na starší historická období.

5 – Finance? Velká neznámá, ideální by bylo získat finance od EU, ale bylo by potřeba vědět, jakým způsobem se o ně žádá. Já jsem připravena jít do toho i když žádné finance nebudou a vyrobit podklady „na koleně“. Je ale jasné, že pokud by autoři dostali zaplaceno, můžu požádat o spolupráci francouzské odborníky.

6 – Je nutné spolupracovat s nakladatelství? Otázkou je, jestli je nutné hledat podporu nakladatelství. Možná by se dal projekt zrealizovat na stránkách RVP, čímž by se všechno zjednodušilo.

7 – Provázat publikaci s již existujícími učebnicemi? Toť otázka, rozhodně by bylo dobré upřesnit zasazení konkrétních dokumentů do kapitol, aby učitel konkrétně věděl, kdy se dá který pramen použít.

8 – Forma publikace pramenů? Mělo by se jednat o knižní podobu nebo o elektronickou verzi, kterou by si učitelé mohli stáhnout, upravit a vytisknout? Nebo obě? To záleží na technickém vybavení škol a učitelů.

9 – Obsah? Na začátku by byla metodika rozboru všech použitých typů dokumentů. Metodika by byla vysvětlena na několika konkrétních příkladech, následovaly by dokumenty, které by si učitel analyzoval sám. Měl by případně k dispozici úvod ke každému textu a odkazy na odbornou literaturu.

10 – Jaké druhy pramenů by v publikace byly? Myslím si, že by bylo dobré nabídnout učitelům klasické prameny, které jsou i v dnešních učebnicích (ale ke kterým chybí metodika rozboru), ale také originální prameny, které by umožnily zpestřit výuku. Zde jsou typy pramenů a konkrétní příklady:

– texty (Churchillův projev o železné oponě…)

– fotografie (popálené děti po bombardování napalmem ve Vietnamu…)

– obraz, karikatura, rytina… (Guernica)

– statistické tabulky

– historická mapa

– právnický text, ústava (je zajímavé sledovat vývoj ústav v čase a v prostoru)

– propagandistický plakát (totalitní režimy)

– první novinová stránka (noviny a Mnichovská dohoda)

– literární text (Souostroví Gulag)

– hudba (národní hymna)

– film (Eisenstein, Kubrick)

– architektura a urbanismus (výzdoba sídla OSN, Řím za Mussoliniho)

– socha a památníky (co symbolizují)

– móda (je zajímavé studovat emancipaci ženy prostřednictvím vývoje ženských oděvů ve 20. století – od Coco Chanel po Yves Saint-Laurenta)