Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Podle francouzských osnov má učitel dějepisu vysvětlovat smysl dějin

Francouzské osnovy kladou důraz na to, že se učitel nemá snažit podat vyčerpávající výklad všech událostí, ale vybírat z nich to, co je podstatné a dávat jim smysl.

V prvním ročníku gymnázia se například učí antické Řecko (5. a 4. století před Kr.). Osnovy upřesňují: „Dělat výčet různých statusů obyvatel Atén v 5. století nemá smysl. S jejich pomocí učitel musí žákům vysvělit politický život v Aténách. Další cíl při probírání tohoto učiva je občanský: ukázat, že demokratický režim v Aténách byl zdrojem polemik mezi jednotlivými aktéry. Účelem tedy není srovnat antickou demokracii s tou dnešní (a zdůraznit, jak je ta antická nedokonalá), ale vysvětlit, že koncept demokracie si každá společnost vytváří po svém za využití ideologických prostředků, které má k dispozici.“

Jako druhý příklad uvedu pokyny k výuce velké francouzské revoluce. Učitel má na celou revoluci cca 8 hodin, což je relativně málo vzhledem k tomu, že se jedná o velmi důležité a zároveň komplikované období. Osnovy tedy radí toto:

„Při probírání období od roku 1789 do roku 1804 se jedná o to přiblížit žákům hlavní politické problémy. Účelem není chronologicky vyprávět žákům jednotlivé události, ale vysvětlit logiku politického vývoje. Učitel si vybere několik významných revolučních událostí a zdůrazní roli jednotlivých aktérů.“ (zkráceno)

Jen pro představu: na základě těchto pokynů vypadá moje osnova pro výuku této kapitoly takto (ovšem neříkám, že je to nějaký model, určitě by se dala vylepšit):

Hlavní mezníky politického vývoje 1789-1804

        A – Rok 1789: nová koncepce politického uspořádání

               1 - Konec absolutistické monarchie

       2 - Nové uspořádání založené na respektování lidských práv

        B – Noví aktéři

               1 - Velcí revolucionáři

       2 - Kolektivní aktéři (politické kluby, kavárny…)

       3 - Role žen

        C – Dynamika revoluce vyústila v politickou nestabilitu

               1 - Neúspěch konstituční monarchie (1789-1792) – zde se nejedná o výčet událostí, jde o to vysvětlit, proč konstituční monarchie zanikla

       2 - Obrana práv všemi prostředky: Teror (1792-1794)

       3 – Jak ukončit revoluci? (1794-1799)

       4 – Napoléon Bonaparte a dědictví revoluce (1799-1804)


    nikdo zatím nehodnotil

2 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    To je odpověď na naše plošné testování a maturity. Dík.

  2. avatar

    To je inspirace. Díky za ni.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.